fbpx

Bokrecension: Jag kan ha fel – Björn Natthiko Lindeblad

Prestigelöst, älskvärt och relaterbart. I Jag kan ha fel delar Björn Natthiko Lindeblad, med hjälp av Caroline Bankler och Navid Modiri, de insikter och verktyg han fått under sin resa från civilekonomkarriären, via livet som buddhistmunk, fram till det mörka ALS-beskedet. En bok som ger dig vardagsmod, tröst och livsglädje.

Bokrecensionen innehåller reklam genom annonslänkar till Bokus.

Björn Natthiko Lindeblad – Jag kan ha fel

Civilekonomen som blev buddhistmunk

Kanske har du hört den fd. buddhistmunken Björn Natthiko Lindeblad ödmjukt dela sin livsvisdom i Framgångspodden, den egna podden Björn & Navid eller i sitt sommarprat i år? I Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som buddhistmunk får vi följa med på Björns resa genom livet. Hur han som 26-åring tog beslutet att lämna sin lovande civilekonomkarriär, där han skulle bli den yngste ekonomichefen i AGA:s dotterbolag, och flytta till Thailand för att bli skogsmunk. Hur livet i klostret egentligen är bakom kulisserna. Hur han efter 16 år tog nästa stora beslut – att lämna munklivet. Depressionen som väntade hemma i Sverige och vägen tillbaka. Och beskedet om att han lider av den obotliga sjukdomen ALS.

Det känns som att Björn levt tre gånger mer än oss andra under sina 59 år. Anekdoterna från klostret och kärleksförklaringen till sin fru visar hur starkt han älskat. Depressionen, ALS-beskedet och alla gånger han knutit sin näve för hårt vittnar om det oerhörda mörker han mött. Att han trots detta lever sitt liv med en öppen hand och lyckas se ljusglimtarna i tillvaron är otroligt trösterikt.

Här hittar du Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som buddhistmunk (affiliatelänk).

Björn Natthiko Lindeblad – Leva livet mindre med en knuten näve, mer med en öppen hand

Varför du ska läsa Jag kan ha fel

Även om Björn upptäckte hur han lever mer sant mot sig själv under tiden som buddhistmunk kommer livsvisdomarna från en person som är precis som du och jag. Som tjafsar med sin partner, citerar norska Skam, levt hela sin uppväxt med att vara andra till lags och med glimten i ögat besvarar den vanligaste frågan kring munktiden – hur gör man när man inte får onanera.

På ett prestigelöst, ödmjukt och älskvärt sätt delar han med sig av enkla verktyg som du kan använda för att tillbringa mer tid i ett varsevarande tillstånd. Han berättar om vad du har att vinna på att inte tro på alla dina tankar och tar ner den krångliga meditationen till ett lättillgänglig råd: andas mer och tänka mindre. Och han delar sin ljusa och trösterika, men ändå sansat optimistiska syn på livets mörker och döden.

Världen är inte som den är. Den är som du är. Så var det du vill se mer av i världen.

Jag kan ha fel är en bok du vill vika hundöron på varannan sida och komma tillbaka till när livet stormar som mest och du behöver tröst. En bok att komma tillbaka till när du behöver påminnas om att inte knyta handen för hårt och försöka kontrollera och förutse livet eller ändra på människorna du möter. En bok som uppmanar dig att lita mer på livet och leva mer med en öppen hand.

Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som buddhistmunk kan du köpa från Bokus (affiliatelänk).

Har du läst Jag kan ha fel? Berätta gärna vad du tycker i det här Instagraminlägget.
Här hittar du fler Boktips.

Catherine Heijl

Catherine Heijl

17 nov, 2020

6 tips för att sätta ett läsmål för 2021 – och hålla det

Vill du läsa mer men glömmer bort att böcker finns fram till läggdags, då du bara har ett par sidor på dig innan ögonen börjar klippa? Du är inte ensam om att undra hur folk gör för att lyckas läsa en bok i veckan år ut och år in. Med här 6 tipsen skapar du en hållbar läsrutin och uppnår ditt läsmål, oavsett om det är bok i månaden eller veckan 2021. Dessutom får du tips på bokbloggar, bookstagrammers och poddar som ger dig läsinspiration.

Dåligt samvete över To Be Read-högen? Skapa ett antibibliotek!

Varje gång du köper en bok slinker det med ett par tre extra, trots att din läshastighet inte ökar. To Be Read-högen växer ikapp med det dåliga samvetet och du lovar dig själv att börja läsa de där böckerna vilken dag som helst nu. Men tänk om du känner skuld helt i onödan och de olästa böckerna egentligen är mer kraftfulla än de du läst? Det blir dem med ett antibibliotek.

Skrivstreakbästis

Bli Skrivstreakbästis – peppigt, digitalt skrivhäng och present på posten

198 KR
79 KR

Som Skrivstreakbästis får du medlemskap i FB-grupp med daglig skrivpepp från Wrinspo & Kafferatur och chans att lära känna andra skrivsjälar – kanske hittar du en blivande testläsare här?

Du får även 5 skrivövningar för att kicka igång ditt skrivflow och 3 skrivtrackers till Instagram Stories. Dessutom: present på posten med en tryckt Skrivtracker i snygg design, och två klistermärken (Skrivstreak & Wrinspo) att piffa till blocket eller datorn med.

Priset är en engångssumma och rabatten gäller t.o.m. den 2 maj.