Vad är ett följebrev och varför ska du skriva ett?
När det är dags att skicka in ditt manus till förlag skickar du med ett följebrev, som är ett personligt brev för manuset.
Förläggare hinner inte läsa alla manus noggrant. Därför blir följebrevet din chans att sälja in din bokidé. I det låter du förläggaren se berättelsen ur dina ögon och hjälper hen att avgöra om manuset är en oslipad diamant eller en gråsten. Men hur skriver man ett följebrev?
Exempel på vad följebrev till bokförlaget ska innehålla
Själva grejen med ett följebrev är att det är personligt. Förutom att ditt brev måste rymmas på en A4 finns ingen färdig mall att följa. Men det finns några punkter på vad som är viktigt att få med:
- Manusets titel.
- Kortfattad presentation av manusets handling.
- Varför du har skrivit manuset.
- Vilken målgrupp du har skrivit för.
- Manusets genre. Här finns en lista att utgå från.
- Kortfattad presentation av dig själv. Håll dig till det som är relevant för ditt skrivande och manuset, till exempel om du tidigare blivit publicerad eller redan jobbat upp en följarkrets (dvs. potentiella läsare) på din blogg, Instagram eller Youtube.
- Eventuellt foto.
- Dina kontaktuppgifter.
Kolla om förlaget har några särskilda önskemål kring följebrevet, till exempel att det ska bifogas som ett separat dokument. Annars skriver du bara följebrevet direkt i mejlet.
Är du osäker på vilket förlag du ska skicka till kan du kolla i det digitala höst- eller vårnumret av Svensk Bokhandel, där många svenska förlag annonserar om sin utgivning.
Hur du presenterar boken på ett säljande sätt
Sälj in boken så att förläggaren blir sugen på att läsa vidare! Tänk att det är baksidetexten på din framtida bok du skriver. Men istället för att hinta om handlingen (kommer Ebba välja yogautbildningen framför sin pojkvän?) är det bättre att spoila twisterna för förlaget (Ebba gör slut med sin pojkvän och åker till Indien för att bli yogalärare), så att de kan bedöma dramaturgin och det unika med din idé.
Exempel på vad följebrevet inte ska innehålla
- Mer än 1 A4.
- Mindre än några rader text.
- Ett CV. Du behöver inte vara duktig och lista dina fem första sommarjobb, utan håll dig till det är som är relevant för manuset.
- En redogörelse av ditt privatliv, om det inte har en direkt koppling till handlingen.
- Din kärlek till böcker. Den delar du med resten av skribenterna i manushögen.
- En invecklad förklaring av boken. Går idén inte att förklara i en hisspitch behöver du antingen se över om handlingen spretar, eller ta hjälp av någon (dock kanske inte partner/närmsta vän som saknar utifrån-blick) att sammanfatta handlingen kort.
- En lista över alla som tycker att du ska skicka in boken. Det är fint att din partner/familj/vänner tror på det du gör, men deras omdöme är ingen kvalitetsgarant för förlaget.
- Foton som du inte skulle varit bekväm med att lägga upp på LinkedIn.
- Försök till snygg layout. Är du inte en designer är det bättre att låta fokus hamna på texten (i läsvänligt typsnitt) och inte några distraherande försök till formgivning.
- Stavfel och slarv. Är det någon gång du ska läsa en text en extra gång är det nu.
Fler artiklar om hur man skriver en bok hittar du under Från idé till bok.