fbpx

Kreativ utbrändhet – 14 tecken och hur du bromsar i tid

Hur vet man skillnaden mellan skrivkramp och en creative burnout, alltså kreativ utbrändhet? Lär dig känna igen varningstecknen så att du kan bromsa i tid. Dessutom: strategierna för återhämtning och påfyllning av kreativ energi.
kreativ utbrändhet creative burnout

Skillnaden på kreativ utbrändhet och skrivkramp

Prokrastinering, trötthet och motivationsbrist – har du ägnat dig åt skrivande eller kreativt skapande ett tag kan du förmodligen sätta check på samtliga. Att drabbas av skrivkramp och uppleva att inspirationen och skrivlusten är som bortblåst är en naturlig del av den kreativa processen och drabbar alla skribenter, författare, designers, fotografer, kreatörer eller konstnärer. Det kan kännas som att skrivkrampen inte kommer gå över, men oftast räcker det med att bryta ner Det Stora Mästerverket till en liten, enkel skrivrutin, göra en skrivövning eller leka sig fram i ett annat kreativt medium för att den ska lossna.

den kreativa processen

Skillnaden på skrivkramp och kreativ utbrändhet eller creative burnout är att om du drabbas du av den senare står du maktlös inför skrivkrampen. Det känns som om kreativiteten sinat för all framtid och du blir oförmögen att skapa eftersom du är emotionellt, fysiskt och mentalt utmattad.

I listan nedan tar vi upp 14 varningstecken på kreativ utbrändhet. Känner du igen dig i några behöver du stanna upp och tänka om utifrån råden längre ner. Känner du igen dig i merparten av symtomen är det läge att dra i nödbromsen och ta professionell hjälp. Ignorerar du varningstecknen och kör på som vanligt ökar nämligen risken för utmattningssyndrom.

OBS! Flera av tecknen är också typiska symtom vid andra psykiska problem, som till exempel depression, ångestproblematik, sömnproblem. Misstänker du att du lider av något av detta bör du söka professionell hjälp.

14 tecken på kreativ utbrändhet

  1. Du prokrastinerar.
    Att skjuta upp saker på att göra-listan några dagar är ingenting konstigt, men om du gör det under en längre tid och börjar missa viktiga deadlines är det ett varningstecken.
     
  2. Det är kämpigt att genomföra enkla uppgifter.
    En del uppgifter kräver mer energi än andra och alla har vi någon uppgift som det tar emot extra mycket att utföra. Märker du däremot att uppgifter du tidigare tyckte var jättelätta nu känns som oöverstigliga berg kan det vara ett tecken på kreativ utbrändhet.
     
  3. Ständigt trötthet.
    Sover du tillräckligt men känner dig ändå konstant trött? Det kan förstås finnas andra orsaker, men ett tecken på utbrändhet är att man känner sig matt och knappt orkar ta sig igenom vardagen eller ta en kort promenad.
     
  4. Sömnproblem.
    Har du gått från en helt okej sömn till att ha svårt att somna, sova oroligt, vakna för tidigt eller inte kunna vila dig till mer energi? Det är tecken på stress, och för lite återhämtning över tid kan leda till utbrändhet.
     
  5. Sämre minne.
    Glömmer du bort deadlines, var du parkerat bilen eller tappar du namn och koden till kortet? Det kan vara ett tecken på utbrändhet.
     
  6. Överdrivet stressad.
    Kortvarig stress är inte farligt, tvärtom hjälper kroppens stresshormoner dig att prestera bättre och få ökad mental skärpa. Problemet ligger i att inte få återhämtning under långvarig stress. Känner du dig stressad under en längre period och har svårt att koppla stressen till en specifik orsak kan det här vara ett symtom.
     
  7. Extra ljud- och ljuskänslig.
    Känns ljuset på telefonens skärm för skarpt och skapar den lugna pianospellistan för mycket brus? Överkänslighet för ljus och ljud kan vara tecken på utbrändhet.
     
  8. Drar dig undan socialt.
    Ställer du in planer med vänner för att du ena gången behöver jobba ikapp och andra gången inte orkar vara social? Det är viktigt att värna om sina energinivåer, men har du börjat dra dig undan mer än tidigare kan det vara ett varningstecken.
     
  9. Ohälsosamt jämförande.
    Liksom stress kan ett visst mått av jämförande göra att du presterar bättre. Men med sociala medier finns risken att vi ständigt jämför vårt inre med andras yttre (prestationer, utseende, livsstil osv). Jämför du dina kreativa idéer, texter, produktivitet eller engagemangssiffror med andras och märker att de påverkar ditt självvärde är du i riskzonen för utbrändhet.
     
  10. Obalans mellan kreativ input och output.
    Att konsumera andras skapande kan inspirera oss i vår egen kreativitet, men om du bara tar in det andra har skapat utan att skapa något eget på grund av prestationsångest är du kanske kreativt utbränd.
     
  11. Morgonrädsla.
    Känns blotta tanken på att kliva upp på morgonen hemsk? Det kan vara ett tecken på kreativ utbrändhet och/eller depression.
     
  12. Ohälsosamma vanor.
    Är du kreativt utbränd kan det vara lätt att äta mer ohälsosam mat, dricka mer alkohol eller strunta i träningsrutiner för att undvika de jobbiga känslorna utbrändheten ger dig. Tyvärr leder de här vanorna till att mår ännu sämre psykiskt och fysiskt.
     
  13. Du är lättirriterad.
    Är stubinen kortare än vanligt? Att inte kunna behärska ilska och irritation kan vara ett tecken på kreativ utbrändhet.
     
  14. Självtvivel.
    Att tvivlar på det du skapar och aldrig tycka det blir tillräckligt bra, trots att andra ger dig beröm för det du gör, är vanligt om du lider av kreativ utbrändhet.

Gör test för utbrändhet/utmattningssyndrom

Karolinska institutet har tagit fram KEDS (Karolinska Exhaustion Disorder Scale), ett självskattningstest på 9 frågor som ger dig en bild av din nuvarande situation.

Hitta tillbaka från en creative burnout

Det finns några, i teorin, enkla strategier för att få tillbaka skaparglädjen om du känner igen dig i några av tecknen på kreativ utbrändhet. Utmaningen är att man ofta känner sig orkeslös att strategierna därför inte verkar så enkla ändå. Det är okej om du känner så, men prova gärna att ge åtminstone en av dem en chans.

OBS! De här strategierna riktar sig till dig som känner igen dig i några av symtomen för kreativ utbrändhet. Känner du igen dig i merparten, sök professionell hjälp.

Ta en paus

Sätt på ett automatiskt OOO-meddelande på mejlen och ta några dagar ledigt. Tillåt dig själv att inte behöva prestera eller ta tag i något jobbrelaterat. Vila och gör kravfria aktiviteter som får dig att må bra, kanske umgås med familj och vänner, laga mat, skogsbada, titta på film, pussla eller plantera om växter.

Säg det högt

Att prata om kreativ utbrändhet gör inte bara att du erkänner problemet för dig själv, utan även kan connecta med andra med liknande problem. Du kommer upptäcka att andra mer än gärna hjälper dig, oavsett om det handlar om att lyssna, avlasta dig i ett projekt eller göra dig sällskap på en promenad.

Skapa något som inte är kopplat till prestation

Antagligen har du en kreativ hobby för att det är något du älskar, men pressen att prestera kan göra att du tappar skaparglädjen. Tillåt dig själv att skapa något bara för dig själv (utan att posta det på Instagram), för att hitta tillbaka till känslan som fick dig att välja att välja ett kreativt yrke eller att påbörja ditt kreativa projekt.

Tillåt konsten att vara ett jobb

Ibland kan det dock vara bättre att bara se på din konst som ett arbete och låta bli att lägga tid och kraft på det utanför arbetstid. På så sätt skapar du utrymme för välbehövlig återhämtning.

Börja med något pyttelitet

Är du utbränd känns saker ofta oöverkomliga och fullständigt utmattande. Försök därför att bryta ner det du ska göra i så små beståndsdelar att det känns genomförbart. Ska du skriva en bok? Börja med en mening. Ska du måla en tavla? Måla ett streck. 

Ge dig tid för självreflektion

Skriv dagbok eller morgonsidor, prata med en kompis eller högt för dig själv. Plocka fram dina tankar i ljuset och vrid och vänd på dem för att lära känna och förstå dig själv bättre.

3 knep för att förebygga kreativ utbrändhet

Att känna igen tecknen på kreativ utbrändhet är viktigt, men att undvika att hamna där är förstås det optimala. Här kommer tre tips på hur du kan undvika det. 

Sätt gränser

Det är lätt att känna att du måste vara ”always on” för att göra dina kunder nöjda, eller att du måste ägna all din fritid åt att få klart ditt bokmanus. Men det här är upp till dig. Sätt upp ett tydligt ramverk för mellan vilka tider du ska jobba, eller vilka kvällar du ska ägna dig åt ditt kreativa sidoprojekt. Då blir det lättare att få till återhämtningen som gör att du håller i längden och skapa kontinuitet som gör att du når i mål med dina projekt.

Ta dig tid för vila

Boka in en massage, plocka ut semesterdagarna, res, pyssla i trädgården. Planera in minst en dag varje vecka då du gör något helt annat än att ägna dig åt ditt skapande. Inte bara för återhämtningens skull, utan även för att fylla på inspirationen.

Systematisera ditt arbete

Att uppfinna hjulet i varje projekt kommer att dränera dig på energi. Gå därför igenom dina arbetsuppgifter och utvärdera vilka som går att automatisera eller att sätta in i ett system. Kanske kan du skapa mallar för vissa mejl, använda ett planeringsverktyg eller sätta upp en rutin stegen du går igenom med en beställare under arbetets gång.

Låt oss en gång för alla montera ner bilden av den lidande konstnären. Att ta hand om dig själv är det bästa du kan göra för dig själv och ditt skapande ❤️

Tack till Rebecka för research!
Bild: Jacqueline Day, Unsplash

Catherine Heijl

Catherine Heijl

17 maj, 2021

Imposter syndrome – 6 strategier för att vinna över bluffkänslorna

Imposter syndrome – 6 strategier för att vinna över bluffkänslorna

Brukar du tänka: jag förtjänar inte att vara här, jag vet inte vad jag pratar om, jag är inte lika kreativ som…, jag kommer skämma ut mig, vad har jag ens att berätta om i en bok? Bluffsyndromet gör att du tvivlar på dina förmågor, inte känner dig förtjänt av din framgång och slutar utmana dig. Med de här 6 strategierna lär du dig identifiera bluffkänslorna och vända dem till din fördel.

Svårt att nöja dig med ETT intresse? Din superkraft: du är en scanner

Svårt att nöja dig med ETT intresse? Din superkraft: du är en scanner

Andra: vet sedan barnsben vad de ska göra med sina liv, ok med att gå till samma jobb varje dag i 20 år, tycker ett ämne är så fascinerande att de vill forska inom det. Du: tycker världen är som en enda stor godisbutik av roliga grejer och fattar inte hur du ska kunna välja? Du är en scanner och det sista du ska göra är att välja. Lär dig utveckla din superkraft istället.

skrivplanner ebok skriv klart din bok

Skrivplanningpaketet:
ge din skrivdröm en magisk start

198 KR

Allt du behöver för att förverkliga din skrivdröm!
Med Skrivplannern som verktyg omvandlar du din skrivdröm till ett mål och bryter ner det i en konkret plan. I e-boken Skriv klart din bok! får du lära dig mer om goalplanning, skapa hållbara skrivrutiner och en skrivritual, plus motivationsknepen att ta till när skrivkrampen slår till.

Signa upp dig på Write Vibes Letter så får du en sneakpeek på boken och plannern.