fbpx

Bokrecension: The Year of Magical Thinking – Joan Didion

Precist, distanserat men innerligt om när livet du hade upphör i ett hjärtslag. Läs The Year of Magical Thinking för skickligheten i att med knivskarp stilistik betrakta sorgeprocessen utifrån, trots att du är mitt inne i den.

Bokrecensionen innehåller reklam genom annonslänkar till Bokus.

Allt tar tvärt slut – det är början på Ett år av magiskt tänkande

Det är dagen före nyårsafton 2003. Journalisterna och författarna John och Joan har precis kommit hem från sjukhuset till sin lägenhet på Upper East Side. På sjukhuset ligger deras vuxna dotter Quintana i koma efter en septisk chock. Joan har just serverat John en whisky när han faller ihop, mitt i en mening. Ambulanspersonalen försöker rädda John, Joans make sedan 40 år, han som hon skrivit filmmanus med, som alltid suttit i arbetsrummet intill, läst alla hennes ord innan de nått förlag och redaktörer. Han vars liv nu stoppats av en hjärtinfarkt.

Här börjar Joan Didions The Year of Magical Thinking.⁣

“Life changes fast. ⁣
Life changes in the instant.⁣
You sit down to dinner and life as you know it ends.⁣
The question of self-pity.”

Joan Didion – The Year of Magical Thinking, 2005

Joan Didion – More than one more day.

Magiskt som i galet

⁣Ett år av magiskt tänkande. Magiskt som i att sorgen gör Joan galen, utan att hon inser det. Som att hon gång på gång glömmer av sig i tanken om att det här är något hon måste berätta för John. Eller att hon ena stunden godkänner att han obduceras och läser rapporten, andra stunden inte förmår sig skänka bort hans skor – tänk om han kommer tillbaka? Samtidigt håller hon ihop det för sin dotters skull, säger “Your safe. I’m here.” fast ingen förälder någonsin kan lova det. När dottern vaknar upp ur koman några veckor senare tvingas Joan ge henne dödsbeskedet. Fast när dog John? När han föll ihop hemma, eller efter att administrationen skötts och han dödförklarats på sjukhuset? ⁣

Joan Didion – You're safe. I'm here.

Varför du ska läsa The Year of Magical Thinking – på engelska

Även om den svenska översättningen Ett år av magiskt tänkande säkert är bra rekommenderar jag dig att läsa boken på engelska för att fullt ut kunna njuta av stilistiken. Joan kallas nämligen för en av världens främsta essäister och hennes prosa beskrivs ofta som lika rak och klar som Hemingways. Förmodligen är det därför hon lyckas distansera sig och betrakta sorgen utifrån, trots att den låg henne så nära och att hon skrev boken på tre febriga månader. Distanseringen gör även boken mindre sorglig, vilket kan vara skönt att veta för dig som är lika blödig som jag.

Två stilistiska grepp jag älskar är Joans frekventa radbrytning som effektfullt skänker emfas åt varje sanning hon kristalliserat fram. Och repetitionen av citat, som ett inskjutet “Life changes fast” mitt i en tillbakablick, vilket sätter en trivial vardagshändelse i det sorgliga perspektivet av hjärtinfarkten.

En av mina starkaste läsupplevelser någonsin.

Har du läst Ett år av magiskt tänkande? Berätta gärna vad du tycker!
Här hittar du fler Boktips.

Här hittar du The Year of Magical Thinking (affiliatelänk), och vill du hellre läsa den på svenska finns Ett år av magiskt tänkande här (affiliatelänk).

Catherine Heijl

Catherine Heijl

30 jun, 2020

6 tips för att sätta ett läsmål för 2021 – och hålla det

Vill du läsa mer men glömmer bort att böcker finns fram till läggdags, då du bara har ett par sidor på dig innan ögonen börjar klippa? Du är inte ensam om att undra hur folk gör för att lyckas läsa en bok i veckan år ut och år in. Med här 6 tipsen skapar du en hållbar läsrutin och uppnår ditt läsmål, oavsett om det är bok i månaden eller veckan 2021. Dessutom får du tips på bokbloggar, bookstagrammers och poddar som ger dig läsinspiration.

Dåligt samvete över To Be Read-högen? Skapa ett antibibliotek!

Varje gång du köper en bok slinker det med ett par tre extra, trots att din läshastighet inte ökar. To Be Read-högen växer ikapp med det dåliga samvetet och du lovar dig själv att börja läsa de där böckerna vilken dag som helst nu. Men tänk om du känner skuld helt i onödan och de olästa böckerna egentligen är mer kraftfulla än de du läst? Det blir dem med ett antibibliotek.

Skrivstreakbästis

Bli Skrivstreakbästis – peppigt, digitalt skrivhäng och present på posten

198 KR
79 KR

Som Skrivstreakbästis får du medlemskap i FB-grupp med daglig skrivpepp från Wrinspo & Kafferatur och chans att lära känna andra skrivsjälar – kanske hittar du en blivande testläsare här?

Du får även 5 skrivövningar för att kicka igång ditt skrivflow och 3 skrivtrackers till Instagram Stories. Dessutom: present på posten med en tryckt Skrivtracker i snygg design, och två klistermärken (Skrivstreak & Wrinspo) att piffa till blocket eller datorn med.

Priset är en engångssumma och rabatten gäller t.o.m. den 2 maj.