fbpx
Wrinspo logotyp



Hem

Artiklar

Guider: från idé till bok

Shop

Gratisgrejer

Om Wrinspo

Write Vibes Letter

Adjektivsjuka – därför ska du detoxa texten på adjektiv och adverb

Du har säkert hört förr att du ska snåla med adjektiv och adverb. Att strössla med adjektiv för att beskriva en karaktär eller miljö brukar kallas adjektivsjukan. Men vad är det för fel med att använda för många adjektiv, hur botar du adjektivsjukan och vad är ens ett adverb?
från idé till bok redigering
bokhylla glyptoteket

Vad är adjektiv och adverb nu igen?

Vi ska snart gå in på adjektivsjuka, men först en uppfräschning av ordklasserna adjektiv och adverb:

ADJEKTIV beskriver egenskaper som turkos, smidig och optimistisk.
Kanske minns du adjektiven från ramsan om ordklasser?

Adjektiven sen oss lär hurdana tingen är:
glada, snälla, rara så som vi ska vara.

ADVERB beskriver hur, var, när, hur ofta, till vilken grad eller varför något händer, eller skribentens attityd till det:

  • hur: lugnt, sakta, snabbt, noggrant
  • var: utanför, där, hemma, utomlands, överallt
  • när: nu, sedan, snart
  • hur ofta: alltid, aldrig, ofta
  • grad: ganska, mycket, lagom
  • varför: därför
  • attityd: gärna, tyvärr, kanske

Adverb definierar alltså betydelsen av andra ord och fungerar som bestämningar till:

  • verb (hon springer snabbt)
  • adjektiv (hon är ganska snabb)
  • andra adverb (han sjunger verkligen vackert)
  • hela meningar (hon kommer kanske på bröllopet)

Adverben används lätt för rum, tid och sätt.

4 anledningar att bota din adjektivsjuka

Tanken är god – du vill måla upp bilden för läsaren. Det känns som att adjektiven och adverben ger substantiven och verben liv och därför garderar du dig med några extra. Vädret blir varmt, kvavt och fuktigt och huvudkaraktären skriker argt. Jaha, får man inte skriva som man vill? Jo, men när du överanvänder adjektiv och adverb skapar du fyra problem för läsaren:

1. Adjektivsjuka gör beskrivningen vagare

Ju fler adjektiv och adverb du bygger upp med, desto vagare blir de substantiv och verb du beskriver. Ungefär som att du vill framhäva ögonen med en tunn eyeliner men kladdar på mer och mer. Till slut ser man inte något annat än pandainramningen.

2. Du skriver läsaren på näsan

När du strösslar med adjektiv och adverb lämnar du inte något till läsarens fantasi. Du verkar inte ens tro att läsaren har någon fantasi. Alls.

3. Du skickar läsaren åt tre håll. Samtidigt.

Det verkar höra till sjukdomsbilden att adjektiven kommer i sällskap om tre, vilket stökar till det för läsaren. Hen kommer inte kunna hålla flera bilder i huvudet samtidigt, och hur ska man veta vilket adjektiv du tycker är viktigast?

4. Adjektivsjuka medför ofta klyschor

De flesta som överanvänder adjektiv och adverb tenderar att använda de vanligaste. Du vet, de där du redan hört tusen gånger. Tyvärr fastnar sällan klyschbeskrivningar och ditt försök att göra bilden tydligare för läsaren får alltså motsatt effekt.

Hur du botar din adjektivsjuka – 6 exempel

Det finns två sätt att bota adjektivsjuka: bli bättre på gestaltning eller skärpa substantiven och verben.

Gestaltning

Lyckas du med gestaltningen, det vill säga att du visar läsaren det du vill berätta, hamnar du inte i den här sitsen igen. Gestaltning är dock inget man betar av på ett stycke, så vi tar det i en egen artikel. 

Skärp dina substantiv och verb

Här kommer några exempel på hur du kan ersätta dina adjektiv och adverb med beskrivande verb och skarpare substantiv.

Han var en snäll, omtänksam, godhjärtad man. 
Han var ett helgon.
Helgon säger samma sak i ett substantiv istället för tre adjektiv.

Hon sprang snabbt och flängigt.
Hon rusade.
Samma sak här, du byter in två adverb mot ett beskrivande verb. Ibland är det skitjobbigt att hitta det där precisa verbet. Nöj dig då med ”snabbt och flängigt” i första utkastet för att inte tappa momentum. Sedan går du tillbaka och vänder ut-och-in på skallen tills du hittat rätt ersättningsord.

”Jag mår bra”, utbrast hon glatt.
”Jag mår bra”, sa hon.
Bort med adverbet glatt och undvik att spetsa till anföringssatsen (utbrast hon), för då finns risk att du inte kan sluta. Bläddra i något de stora författarna skrivit så inser du att det bara behövs två anföringssatser: sa/säger och frågar/frågade. Men ingen kommer lägga märke till dem? Nej, exakt.

”Jag hatar dig!” skrek hon argt.
”Jag hatar dig!” 
Lita på att läsaren förstår att repliken ”Jag hatar dig!” framförs med ilska och att utropstecknet markerar att hon skriker.

Det var gassande sol, och den tryckande värmen var både fuktig och kvav.
Det kändes som att vara invirad  i plastfolie.
Gassande, tryckande, fuktig, kvav – vad ska läsaren lägga på minnet? Skapa en liknelse istället.

Han var lång och storväxt.
Han var byggd som en björn.
Samma sak här, bilden av en björn säger lång och storväxt, fast med ett ord.

Nu när du vet allt det här är det bara att gå tillbaka till ditt utkast och köra en Marie Kondo på adjektiven och adverben.

Catherine Heijl

Catherine Heijl

3 sep, 2020

Dramaturgi – så bygger du spänning med dramaturgiska modellen

Dramaturgi – så bygger du spänning med dramaturgiska modellen

Är din berättelse tillräckligt fängslande för att behålla läsaren till slutet? Om inte behöver du se över dramaturgin, hur du strukturerar berättelsen på bästa sätt. För att göra det kan du följa den dramaturgiska kurvan eller valen – en mall som hjälper dig bygga spänning från första sidorna. I den här guiden går vi igenom dramaturgi och ett exempel på den dramaturgiska modellen.

Därför behöver även ditt manus testläsare och så hittar du dem

Därför behöver även ditt manus testläsare och så hittar du dem

Måste man ha testläsare, kan man inte bara redigera sitt allra noggrannaste och skicka bokmanuset direkt till förlag? Testläsningen är din texts första möte med läsare – tack vare den får du veta hur ditt manus uppfattas, om karaktärerna och dialogerna känns trovärdiga och vilka luckor du måste täppa till. Typiskt bra grejer att veta tidigt i skrivprocessen, innan du börjar finlira eller färdigställa inför inskick. Men hur hittar man sina testläsare och vilka frågor borde du ställa?

Älskar du också gratisgrejer?

Varsågod – ladda ner gratisguider och smakprov på Wrinspos produkter.

freebie skrivplanningpaketet
gratis guide hitta din bokide
gratis smakprov skrivövning

Senaste nytt i shoppen

skrivplanner ebok skriv klart din bok

Börja skriva i vår?

PRIS: 1190 KR

890 KR

Ge din kreativitet en boost i vår. Bye bye skrivkramp! är en flexibel onlinekurs där du går från skrivkramp till skrivflow på 10 veckor*. Med pedagogiska kursmoduler och inspirerande skrivövningar lär du dig grunderna i kreativt skrivande och hur du kommer igång.

*10 veckor är ett riktmärke – gå kursen helt i din takt. Du har tillgång till materialet i 2 år.