fbpx
Wrinspo logotyp



Hem

Artiklar

Guider: från idé till bok

Shop

Gratisgrejer

Om Wrinspo

Write Vibes Letter

Följebrev – så skriver du brevet som säljer in din bok

Sätt dig in i förläggarens sits. I den digitala högen ligger hundratals manus. I ett av manusens följebrev står det bara ”Här är mitt manus, vore kul om ni vill ge ut det.” Du börjar läsa men manuset kommer inte igång under de tio första sidorna. Skulle du läsa vidare?
från idé till bok inskick förlag

Vad är ett följebrev och varför ska du skriva ett?

När det är dags att skicka in ditt manus till förlag skickar du med ett följebrev, som är ett personligt brev för manuset.

Förläggare hinner inte läsa alla manus noggrant. Därför blir följebrevet din chans att sälja in din bokidé. I det låter du förläggaren se berättelsen ur dina ögon och hjälper hen att avgöra om manuset är en oslipad diamant eller en gråsten. Men hur skriver man ett följebrev?

Exempel på vad följebrev till bokförlaget ska innehålla

Själva grejen med ett följebrev är att det är personligt. Förutom att ditt brev måste rymmas på en A4 finns ingen färdig mall att följa. Men det finns några punkter på vad som är viktigt att få med: 

  • Manusets titel.
  • Kortfattad presentation av manusets handling.
  • Varför du har skrivit manuset.
  • Vilken målgrupp du har skrivit för.
  • Manusets genre. Här finns en lista att utgå från.
  • Kortfattad presentation av dig själv. Håll dig till det som är relevant för ditt skrivande och manuset, till exempel om du tidigare blivit publicerad eller redan jobbat upp en följarkrets (dvs. potentiella läsare) på din blogg, Instagram eller Youtube.
  • Eventuellt foto.
  • Dina kontaktuppgifter.

Kolla om förlaget har några särskilda önskemål kring följebrevet, till exempel att det ska bifogas som ett separat dokument. Annars skriver du bara följebrevet direkt i mejlet.

Är du osäker på vilket förlag du ska skicka till kan du kolla i det digitala höst- eller vårnumret av Svensk Bokhandel, där många svenska förlag annonserar om sin utgivning.

Hur du presenterar boken på ett säljande sätt

Sälj in boken så att förläggaren blir sugen på att läsa vidare! Tänk att det är baksidetexten på din framtida bok du skriver. Men istället för att hinta om handlingen (kommer Ebba välja yogautbildningen framför sin pojkvän?) är det bättre att spoila twisterna för förlaget (Ebba gör slut med sin pojkvän och åker till Indien för att bli yogalärare), så att de kan bedöma dramaturgin och det unika med din idé.

Exempel på vad följebrevet inte ska innehålla

  • Mer än 1 A4.
  • Mindre än några rader text.
  • Ett CV. Du behöver inte vara duktig och lista dina fem första sommarjobb, utan håll dig till det är som är relevant för manuset.
  • En redogörelse av ditt privatliv, om det inte har en direkt koppling till handlingen.
  • Din kärlek till böcker. Den delar du med resten av skribenterna i manushögen.
  • En invecklad förklaring av boken. Går idén inte att förklara i en hisspitch behöver du antingen se över om handlingen spretar, eller ta hjälp av någon (dock kanske inte partner/närmsta vän som saknar utifrån-blick) att sammanfatta handlingen kort.
  • En lista över alla som tycker att du ska skicka in boken. Det är fint att din partner/familj/vänner tror på det du gör, men deras omdöme är ingen kvalitetsgarant för förlaget.
  • Foton som du inte skulle varit bekväm med att lägga upp på LinkedIn.
  • Försök till snygg layout. Är du inte en designer är det bättre att låta fokus hamna på texten (i läsvänligt typsnitt) och inte några distraherande försök till formgivning.
  • Stavfel och slarv. Är det någon gång du ska läsa en text en extra gång är det nu.

Fler artiklar om hur man skriver en bok hittar du under Från idé till bok.

Catherine Heijl

Catherine Heijl

21 jun, 2020

Dramaturgi – så bygger du spänning med dramaturgiska modellen

Dramaturgi – så bygger du spänning med dramaturgiska modellen

Är din berättelse tillräckligt fängslande för att behålla läsaren till slutet? Om inte behöver du se över dramaturgin, hur du strukturerar berättelsen på bästa sätt. För att göra det kan du följa den dramaturgiska kurvan eller valen – en mall som hjälper dig bygga spänning från första sidorna. I den här guiden går vi igenom dramaturgi och ett exempel på den dramaturgiska modellen.

Därför behöver även ditt manus testläsare och så hittar du dem

Därför behöver även ditt manus testläsare och så hittar du dem

Måste man ha testläsare, kan man inte bara redigera sitt allra noggrannaste och skicka bokmanuset direkt till förlag? Testläsningen är din texts första möte med läsare – tack vare den får du veta hur ditt manus uppfattas, om karaktärerna och dialogerna känns trovärdiga och vilka luckor du måste täppa till. Typiskt bra grejer att veta tidigt i skrivprocessen, innan du börjar finlira eller färdigställa inför inskick. Men hur hittar man sina testläsare och vilka frågor borde du ställa?

Älskar du också gratisgrejer?

Varsågod – ladda ner gratisguider och smakprov på Wrinspos produkter.

freebie skrivplanningpaketet
gratis guide hitta din bokide
gratis smakprov skrivövning

Senaste nytt i shoppen

skrivplanner ebok skriv klart din bok

Satsa på skrivandet i höst? 🍁

PRIS: 1190 KR

990 KR

Ge dig själv en kreativ skrivhöst. Bye bye skrivkramp! är en flexibel onlinekurs där du går från skrivkramp till skrivflow på 10 veckor*. Med pedagogiska kursmoduler och inspirerande skrivövningar lär du dig grunderna i kreativt skrivande och hur du kommer igång.

*10 veckor är ett riktmärke – gå kursen helt i din takt. Du har tillgång till materialet i 2 år.