Grejen med nej: alla får dem
Det är viktigt att påminna sig om när Instragramflödet fylls av framgångshistorier. Entreprenörer kan ha tio idéer som aldrig lyfter, men vi får bara höra om den elfte som blev succé. De stora författarna har också blivit refuserade eller skrivit böcker som floppat mellan bästsäljarna. De skickligaste säljarna, som min f.d. kollega som sålde flest gymmedlemskap i hela Osloregionen, hade långt ifrån en hundraprocentig closing rate. Ingen lyckas hela tiden, eller snarare: lyckas man hela tiden antar man inte tillräckligt stora utmaningar.
Det är skillnad på nej och nej
Ett nej som handlar om pris tycker jag är lätt att skaka av sig. Jag levererar kvalitet och fattar den potentiella uppdragsgivaren inte värdet av det kommer vi aldrig att förstå varandra. Min erfarenhet är att med orimliga priser kommer orimliga krav. På reklambyrån där jag jobbade trodde de snålaste kunderna att de kunde få samma kvalitet och resultat som kampanjer för miljonbelopp. När det kommer till copy tycker jag att låga priser tar bort respekten för min yrkeskunskap och leder till korr på micro managing-nivå. Resultatet blir helt enkelt sämre.
De nej som svider däremot är de man får från varumärken man beundrar och uppdrag man verkligen vill ha. Nyligen fick jag ett sånt nej och såhär hanterade jag det:
1. Känn känslorna
Jag la manken till med arbetsprovet för det här löpande uppdraget och hade en superbra intervju, men det räckte ändå inte. Där och då finns inga positiva tankar som tar bort besvikelsen, utan det enda jag kunde göra var att kapitulera för den. Så jäkla surt!
2. Förstå vad de säger nej till
Efter nån dags vältrande i självömkan försökte jag se situationen utifrån. Jag sökte ett löpande, renodlat copyuppdrag men pga varumärkets personalsituation tog de in en person med bakgrund som marknadschef, så att hen både kunde skriva copy och jobba strategiskt med varumärket. Marknadschefsgrejen är inte en kompetens jag har – därför blev jag bortvald.
3. Sug åt dig berömmet
Arbetsproven var anonymiserade så min text stack uppenbarligen ut och chefen sa efter intervjun att hon gillade mig skarpt. Det berömmet väljer jag att spara och inte låta skuggas av nejet.
4. Leta efter en insikt
Vissa nej rymmer en obekväm sanning – att ens bokidé inte är tillräckligt spännande, att ens arbetsprov inte höll tillräckligt hög kvalitet eller att man inte fick fram det man ville under intervjun.
I det här fallet förändrades förutsättningarna under vägen och de gick vidare med en person som inte bara kan copy, utan också kan axla ansvaret som tillfällig marknadschef. Här fick jag fråga mig själv om det är en kompetens jag behöver utveckla. Svaret är ja, jag behöver lära mig att tänka som en marknadschef – men för Wrinspo. Det är här jag vill behålla mitt hjärta och driv, och mina copyuppdrag ska snarare försörja Wrinspodrömmen. Därför vill jag bara vara ”händerna” i andras varumärken. När jag hade kommit fram till det kände jag en enorm lättnad. Visst hade jag gärna haft pengarna från ett till löpande uppdrag, men att det inte blev betyder att jag kan investera ännu mer tid på min dröm.
5. Se över vad du har
Om ett nej gör en bitter behöver man förändra något i sin nuvarande situation. I mitt fall blev nejet en påminnelse om vilka fina kunder och roliga uppdrag jag redan har. Det är jag oerhört tacksam för.
6. Stäng inga dörrar
Nu var jag inte arg utan mest besviken, men oavsett har jag alltid försökt bemöta nej eller lämna jobb på ett snyggt sätt. Den här branschen är så pass liten, personen jag hade kontakt med kanske känner någon som behöver en frilansare eller själv byter jobb och då startar upp nya uppdrag. Ingen vill rekommendera eller jobba med en dålig förlorare, så det gäller att vara så schysst man bara kan.
I det här fallet öppnade varumärket upp för uppdrag i höst. Jag svarade att jag mer än gärna hjälper dem och att de gjort rätt val eftersom jag saknar kompetensen de behövde. På samma sätt undvek jag att peka finger och roasta mina f.d. chefer på reklambyrån där jag jobbade, och har därför fått några uppdrag från byrån och flera tips på externa uppdrag från kollegorna.
7. Let go and let the magic happen
Jag tror det finns en mening med det som händer i våra liv. Sedan det här nejet har jag fått två andra uppdrag från tidigare kunder, och förmodligen är jag ett steg närmare ett ännu större ja i framtiden. Varifrån vet jag inte ännu, och det är ju det som är så spännande✨
Dela dina tankar kring att hantera ett nej
Berätta gärna i det här Instagraminlägget ♥️