fbpx

12 sätt att hitta frilansuppdrag för copywriters & skribenter

Att frilansa och jobba med sin passion är fantastiskt – så länge man kan försörja sig. Så hur kommer man igång som frilansskribent och var hittar man frilansuppdrag för copywriters och contentskribenter? Jag har listat de 12 sätt som hjälpt mig gå från att drömma om att frilansa till att faktiskt leva på pennan.
12 sätt att hitta frilansuppdrag

1. Berätta att du frilansar

Jag fattar verkligen att det kan kännas awkward att berätta för bekanta om dina frilansplaner. När jag hade sagt upp mig och berättade om Wrinspoidén för kollegor kände jag mig som en drömmare som fantiserade högt. Men för varje gång blev det lättare. Nu ett och ett halvt år senare är det lika naturligt att prata om mitt företag som att berätta om en vanlig anställning. Dessutom är det bra att öva sin hisspitch inför kommande möten med nya kunder.

Be därför Jante hålla tyst och berätta att du börjat frilansa och letar uppdrag för vänner och familj, posta om det på Facebook, Instagram & LinkedIn och presentera dig som frilanscopy på nästa fest. Det fina är att folk kommer vilja hjälpa dig och håller dig i bakhuvudet nästa gång de får nys om ett uppdrag.

2. Skapa en sajt – ditt digitala visitkort

Lova mig en sak: att du skapar en sajt! Med sajt menar jag inte något satsigt projekt där du lägger fjorton timmar på att välja typsnitt, utan tänk digitalt visitkort – en landningssida med ditt namn och titel, kontaktuppgifter och ev. länk till Instagram eller LinkedIn. Bättre att hålla det jätteenkelt men iaf vara live och sökbar, än att ha en kommer snart-sida i ett halvår medan du filar på Den Perfekta Designen.

SEO – sökordsoptimera din sajt

Det är ingen slump att jag som skriver sökordsoptimerade texter åt kunder också rankar högt när man googlar frilanscopy SEO. Ta reda på de vanligaste sökorden inom din nisch och använd dem i metatitel + beskrivning och i rubriker och text på sajten.

3. Visa upp dina greatest hits i en portfolio

En portfolio där du visar upp tidigare jobb/texter är en bra kvalitetsgarant för nya kunder. I bästa fall gör den att du slipper skriva arbetsprover för nya uppdrag – de ser ju redan att du kan skriva.

Paradoxalt nog har du som störst nytta av en portfolio när du har som minst antal jobb att fylla den med. Efter ett tag brukar nämligen det ena uppdraget leda till den andra och då blir portfolion överflödig.

Detta moment 22 löser du genom att hitta på egna, fiktiva uppdrag. Hur kul att skriva sin egna brief och sedan lösa den, utan att behöva kompromissa en millimeter!

Du kan även höra av dig till mindre företag eller någon du känner och erbjuda dig att göra ett jobb pro bono mot full kreativ frihet.

Hur ska en textportfolio se ut?

När jag pluggade reklam/copy på Berghs gick vi en hel kurs i att skapa portfolios för att på bästa sätt paketera våra reklamcase och visa vår kreativa höjd. Min upplevelse var att arbetsgivarna ändå aldrig tittade supernoga, utan mest ville se att det fanns en portfolio innan de bokade in ett möte.

Fördelen med en textportfolio, jämfört med en designportolio, är att den inte alls behöver vara snajdig. Du kan använda bloggfunktionen på din sajt och göra ett inlägg för varje text/projekt. Exakt hur den ser ut finns inga regler för, utan låt den återspegla dig och din personlighet.

Här är några tips från portfoliokursen:

  • Var selektiv.
    Välj ut dina absolut bästa texter/jobb, max 6 st.
  • Placera det absolut bästa först.
    I en grid: längst upp till vänster.
  • Visa det du vill göra mer av.
    Hatar du att skriva nyhetsbrev, ha inte med dem i portfolion – den är ju reklam för vilka uppdrag du gör. Har du bara gjort tråkiga uppdrag? Hitta på fiktiva drömuppdrag och ta med dem.
  • Introducera besökaren till dina projekt.
    Testa på en förälder, fattar de bakgrunden till projektet och vilken del av det du gjort?

4. Vässa din LinkedIn-profil

Jag hänger sällan på LinkedIn, men blir ofta kontaktad för nya uppdrag tack vare följande hacks:

  • Ändra till Öppen för jobb.
    Det här syns bara för rekryterare, så jag ändrade redan under min uppsägningsperiod.
  • SEO-optimera rubriken i profilen.
    Rimligtvis söker folk på liknande termer som de googlar, så här har jag strösslat med relevanta ord för min nisch.
  • Uppdatera CV:t.
    Jag har lagt in alla relevanta jobb och utbildningar och brukar uppdaterar vilka kunder jag jobbat med som frilans.
  • Bevaka copywritertjänster.
    Dels för att ha koll på vilka branscher som stärker upp med copywriters. Dels som backup-plan. Kanske är de villiga att ta in en frilansare istället och slippa betala för odebiterbar tid, sociala avgifter, semester osv?
  • Nätverka.
    Jag är tyvärr jättedålig på att jobba proaktivt, men man kan ju åtminstone tacka ja till alla kontaktförfrågningar 🙂

5. Bygg ditt personliga varumärke i sociala medier, blogg & nyhetsbrev

Ett långsiktigt sätt att få in nya uppdrag är att bygga din roll som expert inom din nisch på sociala medier (särskilt LinkedIn!), blogg och nyhetsbrev.

Nyckeln här är Give, give, give, sell eller 80-20-regeln, det vill säga att du i 80 % av ditt innehåll ger dina följare, läsare och prenumeranter ett mervärde i form av t.ex. copytips, och att max 20 % av innehållet är säljande (= pratar om tjänsterna du erbjuder). Ingen quickfix förstås, men ett äkta framgångsrecept för den som har tålamod. Själv har jag fått in två stora uppdrag via Instagram.

Personer som är grymma på att dela med sig av sin expertis:

6. Hör av dig till tidigare jobb & kollegor

Innan du tänker “men jag jobbade i klädbutik, inte på reklambyrå“: alla behöver copy. Alla kanske inte förstår värdet av att betala för text, men av jobbannonserna på LinkedIn att döma har många branscher äntligen fattat grejen med text. Numera anställer företag som säljer kläder, mat, försäkringar, rakhyvlar och steamers (!) egna inhouseskribenter för att skriva nyhetsbrev, sociala medier-inlägg, texter till sajt och internkommunikation.

Läser du det här innan du sagt upp dig vill jag därför råda dig att inte stänga några dörrar. Själv var jag väldigt redo att vända blad när jag sa upp mig från reklambyrån, men lämnade det snyggt och har därför fått göra en del frilansuppdrag åt dem. Dessutom har mina f.d. kollegor varit otroligt omtänksamma och tipsat mig om nya uppdrag. Berätta därför för din chef att du kommer börja frilansa och öppna upp för eventuella samarbeten.

Och släng ut krokar till tidigare jobb/kollegor. Kanske tajmar du med att de ska göra om sin sajt och kan erbjuda dig att se över texterna?

7. Gå med i Facebookgrupper

Det finns många Facebookgrupper där folk tipsar om frilansuppdrag. Eftersom de flesta är i samma bransch brukar det vara låg aktivitet under samma perioder, och därefter ketchuppeffekt med alla uppdrag på samma gång. Då gäller det att vara snabb på bollen.

Här är några Facebookgrupper där du kan hitta frilansuppdrag:

8. Gå med i frilansnätverk

Det fiffiga med frilansnätverk är att någon annan jagar in uppdraget åt dig. De tar förstås en bit av kakan och ibland har de en urvalsprocess där flera frilansare gör arbetsprover och träffar kunden. Men gör du det bra leder det ofta till fler uppdrag, både inom nätverket och för kunden. En av mina återkommande kunder, som jag under senaste året gjort 330 timmar för under, kontaktade mig genom ett frilansnätverk. Det fina är att jag numera gör uppdrag direkt mot dem, utan mellanhänder.

Här är några exempel på frilansnätverk du kan gå med i:

Även om jag ibland skriver copy på engelska är jag inte med i några internationella nätverk eftersom svensk skatt + moms gör det svårt att konkurrera prismässigt.

9. Mejla byråer

Reklam-, SEO-, content-, webb- och digitala byråer har ofta precis så många anställda de behöver för att mäkta med hektiska perioder, utan att blöda pengar under lågsäsong. Är det mycket att göra stärker de därför ofta upp med frilansare och tar då mellanskillnaden mellan frilansarens arvode (ett par hundralappar lägre) och vad de fakturerar sin kund.

Nuförtiden har en del byråer ett frilansnätverk du kan gå med i direkt på sajten. Om inte är det ändå värt att mejla. Har du tur är tajmingen rätt, och annars hamnar du förhoppningsvis i någon lista för framtiden.

Presentera dig kort och nischat (ingen kommer ihåg någon som gör “lite allt möjligt”) och länka till din sajt eller LinkedIn. Inget svar kan såklart betyda nej, men det kan lika gärna betyda att mejlet glömts bort i inkorgen. Skicka igen.

10. Sälj in dig till nya kunder

Det tar en del tid eftersom inte ens den bästa säljaren har en hundraprocentig closing rate, men kicken av att ha pitchat in ett uppdrag på egen hand är svår att slå.

Exakt hur du ska gå till väga finns inget facit på – sälj handlar ju mycket om personkemi. Själv har jag listat drömkunder, kollat deras omsättning på allabolag.se för att veta att det är värt ansträngningen, och mejlat vad jag skulle kunna hjälpa dem med. Det gäller att bli konkret och lyfta fram affärsnyttan för dem, så att mejlet inte blir ett oombett tips från en språkpolis. Därefter har vi tagit ett möte och jag har gjort arbetsprov innan uppdraget gått i lås.

11. Bli vass på merförsäljning

Jag tycker visserligen att införsäljning till nya kunder är spännande, men det kostar mycket odebiterbar tid, särskilt om det “förutsättningslösa mötet” inte leder till uppdrag. Och att sätta sig in i nya varumärken igen och igen tär på krafterna. För att slippa detta har jag blivit bra på att sälja in nya uppdrag till befintliga kunder.

Såhär ser min merförsäljning se ut:

  • Tilläggstjänster.
    I offerten skriver jag ett pris för själva copyn, och listar sedan priserna för tilläggstjänster som SEO-optimering (de skapar sökordsbriefen), SEO-analys (jag tar fram sökorden), bildsättning, publicering osv. I ett pågående uppdrag kan jag föreslå att skriva en seo-optimerad kategorisida för produkttexterna jag nyss skrivit.
  • Strategiskt jobb.
    Uppdraget kanske är att skriva två blogginlägg utifrån kundens idéer, men så märker jag att de inte har gjort det strategiska grundjobbet vad gäller SEO och erbjuder då en keyword gap-analys. Andra exempel: innehållsstrategi för sociala medier, contentplan för den valda kanalen, tonalitetsguide/copyplattform.
  • Helrenoveringen.
    De gånger jag skrivit texter till kundens nya sajt har jag föreslagit att även se över t.ex. Om oss-sidan. Finns det pengar brukar kunden gilla tanken på att all copy är fräsch till den nya sajten.
  • Förgreningar.
    Om ämnet i en guidande artikel/inlägg är för komplext för att förklara i en normallång text föreslår jag att den delas upp i två.
  • Nya contentidéer.
    Ofta föds ju nya idéer till artiklar, intervjuer, inlägg eller poster medan man jobbar. Dessa idéer presenterar jag då för kunden och får ofta göra den idé de gillar mest.
  • Internmaterial.
    Erbjuder mig att se över copyn i det material jag får som underlag. Är det ett viktigt projekt där materialet kommer ses av många ögon brukar kunden nappa.
  • Workshops.
    Bra att sälja in till nya kunder för att sätta en gemensam strategi (t.ex. content till sajt eller sociala medier). Men även lära ut saker på lätt nivå (som SEO).

12. Leverera, varje gång

Det enklaste (men inte alltid bekvämaste) sättet att få nya frilansuppdrag är att alltid leverera i de jobb du har. Dels för att det ofta leder till fler uppdrag från samma kund. Dels för att kunder kommer ihåg en bra frilansare när de byter jobb eller när branschkollegan frågar om tips. I en så pass liten bransch gäller det att hålla sitt rykte på topp.

Så hur basic än uppdraget är i dina ögon, kom ihåg att det är betydelsefullt för kunden. Var serviceminded nog att lyssna in och göra det lilla extra. Men var samtidigt en god konsult som inte bara ger dem vad de beställt. Finns det en ännu bättre lösning, rekommendera den. Var helt enkelt så schysst du bara kan, och bomma aldrig någonsin en deadline.

Kör hårt!
Hoppas du hittar många spännande uppdrag ♥️

Catherine Heijl

Catherine Heijl

14 sep, 2021

10 insikter efter 1 år som frilans

10 insikter efter 1 år som frilans

I april för ett år sedan blev jag avtackad på Teams och åkte in till ett tomt kontorslandskap på reklambyrån för att lämna in jobbdatorn. Distansarbetet månaden innan var som ett genrep inför mitt nya liv som frilansande copywriter. Nu skulle jag äntligen förverkliga min dröm om att bygga upp Wrinspo, skriva på min bok och försörja mig på copyuppdrag. Här är 10 insikter jag fått under mina första 14 månader som frilanscopy.

7 tankar kring hur man tar ett nej

7 tankar kring hur man tar ett nej

Snart har jag frilansat i ett år och sedan i somras (efter Wrinspo-lansering och redigering av bokmanus) har jag haft fint flyt med copyuppdrag – jag har till och med kunnat tacka nej till det som inte känts rätt. Men obs, jag har också fått nej. Såhär jobbar jag med mina tankar för att hantera det.

Jag vill leva på pennan – borde jag starta eget eller börja frilansa?

Jag vill leva på pennan – borde jag starta eget eller börja frilansa?

Du har sett på soloprenörernas Instagramkonton att de får göra det de älskar, är sina egna chefer, styr var och när de jobbar och får dessutom skicka stora fakturor, och nu vill du ha samma livsstil. Borde du starta eget och göra skrivandet till ditt jobb? I den här artikeln vill jag peppa dig att våga starta eget eller börja frilansa, för kan jag så kan du! Samtidigt vill jag nyansera bilden av att vara egenföretagare, så att du kan justera dina förväntningar.

skrivplanner ebok skriv klart din bok

Skrivplanningpaketet:
ge din skrivdröm en magisk start

198 KR

Allt du behöver för att förverkliga din skrivdröm!
Med Skrivplannern som verktyg omvandlar du din skrivdröm till ett mål och bryter ner det i en konkret plan. I e-boken Skriv klart din bok! får du lära dig mer om goalplanning, skapa hållbara skrivrutiner och en skrivritual, plus motivationsknepen att ta till när skrivkrampen slår till.

Signa upp dig på Write Vibes Letter så får du en sneakpeek på boken och plannern.